Let op!

Weet u zeker dat u dit onderdeel wilt verwijderen?

Ja, verwijderen Annuleren
×
×
Online bestellen

< Terug naar het overzicht

Ameland


Hoe ziet de dienstregeling eruit?

Aan het begin van ieder jaar wordt de dienstregeling voor een jaar vastgesteld. Bekijk hier de dienstregeling voor 2017 of download deze als PDF. Als er tijdens drukke perioden extra afvaarten zijn, vindt u deze in de dienstregeling. Extra afvaarten publiceren we ook op Wagenborg TV.


Waar vindt u actuele informatie over de overtocht?

Wagenborg TV: aan boord en in de havenkantoren
Aan boord van onze veerboten en in de havenkantoren houden wij u op de hoogte via Wagenborg TV. De TV-schermen geven zoal informatie over het weer, het getij, de positie van de veerboten, de veiligheidsmiddelen aan boord en de verwachte aankomsttijd.

Actuele aankomsttijden via Twitter
Volg @wpd_ameland op Twitter voor de actuele aankomsttijden. Ook melden wij vertragingen via Twitter en onze op website. 


Zijn er extra afvaarten als het druk is?

Op feestdagen, vrijdagen en extreem drukke dagen in juli en augustus zijn er meestal extra afvaarten. Wij adviseren u om vooral op drukke dagen minimaal een half uur voor vertrek aanwezig te zijn bij de veerboot.
Bestel uw tickets online, dan hoeft u niet in de rij te staan bij de kassa van het havenkantoor. 


Vragen en antwoorden over de vertraging

Ameland is een populaire vakantiebestemming. Jaarlijks vervoert Wagenborg Passagiersdiensten ruim 1.300.000 passagiers uit binnen en buitenland van en naar het eiland. Helaas is het zo dat de veerdienst steeds vaker vertraging oploopt. Dat leidt bij veel mensen tot ergernis en dat vinden wij zelf ook erg vervelend.

Veel voorkomende vragen beantwoorden we op deze pagina en in deze animatie. Is uw vraag daarna nog niet beantwoord? Dan kunt u contact met ons opnemen via het telefoonnummer 0900 9238 of via info@wpd.nl.

1: Hoe kan het dat de boot vertraging heeft?
De Waddenzee is een dynamisch natuurgebied. De vaargeul verandert voortdurend. Er komt steeds meer zand in de vaargeul, die daardoor niet alleen steeds nauwer en ondieper wordt, maar ook langer. In ondiep water kunnen wij niet op volle kracht varen. Ook moeten de schepen vaart minderen om elkaar veilig te kunnen passeren. Samen met de waterstand en weersomstandigheden zorgt dit voor het ontstaan van vertraging.

Sinds 1993 is de vaargeul 10% langer geworden. Het baggeren is sinds 2005 toegenomen van enkele keren per maand naar 365 dagen per jaar.

2: Hoe weet ik of de veerdienst op tijd is?
Controleer voordat u op reis gaat onze Twitterpagina @wpd_ameland. Daar vindt u onze actuele aankomsttijden en het laatste nieuws over eventuele vertragingen. Vertragingen vanaf 30 minuten communiceren wij via Twitter. Bij aankomst in Holwerd houden wij u op de hoogte via onze informatieschermen in het havenkantoor en aan boord. Ook kunt u één van onze medewerkers vragen. Wij helpen u graag!

Bekijk voor u vertrekt de weersverwachting voor Ameland. Door de vaargeul problematiek zijn onze veerboten extra afhankelijk van de weersomstandigheden. Bij bijvoorbeeld storm, laag water of oostenwind is er een kans op vertraging, maar dat hoeft niet per se. Met wind mee en opkomend tij kunnen wij de vertraging ook weer inlopen. Daarnaast proberen wij met de inzet van het 2e schip ook de vertraging tot een minimum te beperken en zetten wij waar dat kan extra afvaarten in.

Vertrek vooral bij mooi weer en de feestdagen op tijd naar Holwerd, zodat u op een ontspannen manier aan uw vakantie of dagje weg kunt beginnen.

3: Waarom zet Wagenborg Passagiersdiensten niet altijd het 2e schip in bij vertragingen? 
Ook wij willen iedereen op tijd van en naar het eiland kunnen vervoeren. Er zijn twee veerboten beschikbaar voor de dienst Ameland-Holwerd, die wij als dat maar even nodig is beide inzetten. Maar dat is niet altijd mogelijk:

  • Op drukke dagen varen beide schepen al in de dienstregeling met extra afvaarten. Daarom kunnen we bij vertraging geen extra schip inzetten.
  • Het moment van vertraging is sterk afhankelijk van de actuele omstandigheden. Die verschillen per afvaart en dag.
  • Het is planning technisch én bedrijfseconomisch niet altijd mogelijk om een bemanning beschikbaar te hebben om het 2e schip te laten varen.

 

4: De boot vaart voor mijn neus weg? Hoe kan dit?
Wij vertrekken pas als alle voertuigen aan boord zijn. Op drukke dagen kan het voorkomen dat zo'n afvaart later vertrekt. Dit kan voor verwarring zorgen. Twijfelt u? Vraag dan één van onze medewerkers. Wij helpen u graag!

Een voorbeeld: U wilt met de 14.30 uur afvaart naar Ameland en bent een half uur voor vertrek in Holwerd. De 13.30 uur afvaart vertrekt later dan gepland. Als u komt aanrijden, ziet u de verlate 13.30 uur afvaart vertrekken. Daardoor lijkt het alsof de boot voor uw neus vertrekt.

5: Waarom staat op het ene bord dat de boot 30 minuten vertraging heeft, terwijl de vertraging al 45 minuten bedraagt?
Het inschatten van de verwachte vertraging is een continue proces tussen kapitein, medewerkers van de planning, reserveringsafdeling, havenkantoren en communicatie. Iedere afvaart is afhankelijk van de weersomstandigheden, het tij, de windrichting, drukte qua aantal passagiers en geboekte voertuigen. Het grootste probleem met het voorspellen van de vertraging is de extrapolatie van de vaartijd. Het stuk bij Holwerd is het meest ondiep. Afhankelijk van het getij kan het schip in dit stuk enorm veel vertraging oplopen, omdat het schip geen snelheid kan maken.

Om u zo goed mogelijk op de hoogte te houden communiceren wij vertragingen vanaf 30 minuten via onze Twitterpagina @wpd_ameland en op de informatieschermen in de havenkantoren en aan boord.

6: Waarom vermindert het schip midden op zee vaart?
Veiligheid staat voor Wagenborg Passagiersdiensten voorop! Varen wij met twee veerboten, dan moeten die in de krappe vaargeul vaart minderen om elkaar op een veilige manier te kunnen passeren. De boten zijn genoodzaakt om op elkaar te wachten in de bredere gedeeltes van de vaargeul. Zo voorkomen wij onveilige situaties op het Wad.

7: Kunnen jullie niet harder varen?
De vaargeul bevat grote bochten en is vernauwd en ondiep. Doordat er niet genoeg water onder het schip is, kunnen de veerboten niet altijd op volle kracht varen. Het schip kan dan niet genoeg water verplaatsen en zal zelfs als we de motoren op volle kracht vooruit zetten, geen extra snelheid maken. Dit heet het hydrodynamische 'squat' effect. Hoe hoger de snelheid, hoe meer de ruimte onder het schip inkrimpt. De boot wordt dan als het ware naar de bodem gezogen, totdat er vaart geminderd wordt. Dit heeft helaas ook gevolgen voor de reistijd.

8: Wanneer zijn de problemen met de vaargeul en de vertragingen opgelost?
Ameland trekt steeds meer bezoekers. Daarom moet er op de korte termijn een oplossing komen. Zo is Wagenborg Passagiersdiensten samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat en de gemeente Ameland aan een plan om de vaargeul in te korten.

Uitrusting van de huidige schepen
Een veerboot kan maximaal 1200 passagiers en 72 auto's vervoeren. De huidige veerboten zijn speciaal uitgerust met schottel pompjets. Daardoor kunnen zij zeer goed manoeuvreren in ondiep water. Ze hebben een groot vermogen en vallen niet uit bij zwaar weer. De jets liggen gelijk met de bodem van het schip, zodat het schip ook met laag water kan varen.

Nieuwe Sneldienst
Vanaf voorjaar 2018 komt een nieuwe Sneldienst in de vaart voor 48 passagiers. Deze Sneldienst vervangt de sneldienst van de Watertaxi. Hier kunnen nu maar 12 passagiers gebruik van maken. De overtocht met de nieuwe Sneldienst duurt 20 minuten en daarnaast werkt Wagenborg Passagiersdiensten met Arriva aan een aansluitende snelle verbinding per bus naar Leeuwarden.

Aanpassingen in de vaargeul
Wagenborg Passagiersdiensten heeft samen met Rijkswaterstaat en gemeente Ameland voorgesteld om op langere termijn de bestaande vaargeul te moderniseren en op enkele plaatsen door te steken. De route wordt hierdoor rechter en korter. Maar dan moet de Planologische Kern Beslissing (PKB) worden gewijzigd. En dat is een langdurig traject via het parlement. Bij de Tweede Kamer en de Minister liggen onze aanbevelingen ter verbetering van de vaargeul.

Op www.oppameland.nl vindt u alle plannen die met de vaargeulproblematiek te maken hebben.

9: Hoe het gaat met de aansluiting van de bussen op de vertraagde afvaarten?
Bij afvaarten van de vaste dienstregeling staat bus 66 van Arriva (route Leeuwarden - Holwerd veerhaven v.v.) voor u klaar. Ook wanneer de boot vertraging heeft, staat er altijd een bus. 


< Terug naar het overzicht